
خیلیها را میبینید که در مدرسه بهترین نمرهها را میگیرند چون فهمیدهاند که قبل از امتحان چطور درس بخوانند که سر جلسه مطالب در ذهنشان باشد اما خوب معمولاً بعد از امتحان همه آنها را فراموش میکنند.
این روش درس خواندن، حفظ کردن است نه یاد گرفتن. این دو با هم فرق دارند و همین تفاوت است که سیستم آموزشی را به سیستمی موفق یا ناموفق تبدیل میکند. حفظ کردن مطالب باعث میشود چیزی را بدانید اما یاد گرفتن مطالب باعث میشود آن را درک کنید...
یادگیری به ما کمک میکند بین چیزهایی که در کلاس درس یاد گرفتهایم ارتباط ایجاد کنیم و وقتی که از کلاس بیرون میرویم از آنها استفاده کنیم. این هدف اصلی آموزش است، هدفی که خیلیها از آن آگاه نیستند. اما حفظ کردن هم داتاً بد نیست.
دانستن یک چیز همیشه بهتر از ندانستن آن است. اما مسئله این است که چیزی که یادگیری را از حفظ کردن متمایز میکند، معنا است.
یادگرفتن درمقابل حفظ کردن یک مولفه روانشناختی داردیادآوری که یکی از مقیاسهای حافظه است و در آن فرد اطلاعاتی که قبلاً دریافت کرده است را دوباره به دست میآورد بسیار سختتر از شناخت است که یکی از مقیاسهای حافظه است که در آن فقط لازم است فرد چیزهایی که قبلاً یاد گرفته است را تشخیص دهد.به همین دلیل است که امتحانات تشریحی خیلی سختتر از امتحانات تستی است چون درآوردن یک پاسخ از مغزتان و اطمینان از اینکه نوشتنتان هم خوب و معقول باشد خیلی سختتر از این است که فقط پاسخ صحیح را از بین چندین گزینه تشخیص دهید.
درنتیجه به همین دلیل است که سیستم آموزشی که دانشآموزان را بیشتر به سمت حفظ کردن تشویق میکند مورد نکوهش است. چون وقتی مجبور میشوید همه مطالب را حفظ کنید، هدف از آموزش و مدرسه رفتن برایتان گنگ خواهد بود.
دفعه بعد که میخواهید برای امتحانی درس بخوانید، کمی به این مسئله فکر کنید. چون یادگرفتن مطالب باعث میشود از مدرسه رفتنتان لذت بیشتری برده و آن را هدفمندتر ببینید. یادگرفتن مطالب درسی کمکتان میکند برای شغل آیندهتان هم آماده شوید.
اگه شب امتحانی باشیم فقط حفظ کردن خوبه
و گر نه در طول ترم باید مطالعه داشت و درک کرد