در دنیایی که بیماری در هر گوشه و کناری کمینه کرده، صابون‌های ضدباکتری نوعی حس کنترل را به فرد القا می‌کنند. اما ظاهرا دیگر این‌طور نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که تعداد زیادی از صابون‌های ضد میکروب را از بازار بیرون می‌کشد چون نه تنها هیچ شواهدی برای تاثیر داشتن آنها وجود ندارد، بلکه ممکن است تهدید باکتری‌ها را با افزایش مقاومت آنها تشدید کند...

سازمان FDA ابتدا در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد ممنوعیت صابون‌های ضدباکتری را مطرح کرد. از آن موقع این سازمان از تولیدکننده‌های صابون خواسته که داده‌هایی را ارسال کنند که نشان می‌دهد محصولات‌شان بهتر از صابون‌های عادی عمل می‌کنند. این سازمان پی برد که نتایج‌شان یا ناقص بود یا آنها را متقاعد نمی‌کرد. «آندریا فیشر»، سخنگوی FDA می‌گوید: “مضر بودن این محصولات برای ما تایید نشد. اما داده‌ی کافی وجود ندارد که تاثیر آنها را نشان دهد. در نتیجه بهتر است از همان صابون‌های عادی و آب برای شستن دستان‌مان استفاده کنیم.”

تری‌کلوسان ضدمیکروب در دهه ۶۰ میلادی به بیمارستان‌ها راه یافت، اما در دهه ۸۰ تاجران صابون فرصتی دیدند تا این محصول را به تمام خانه‌های آمریکا ببرند. اکثر بیماری‌هایی که افراد به آنها مبتلا می‌شوند از جمله سرماخوردگی، التهاب معده و روده یا گلودرد از ویروس‌ها ناشی می‌شوند نه باکتری‌ها. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این محصولات بیماری‌های عفونتی را کاهش نمی‌دهند.

صابون حاوی تری‌کلوسان نه تنها فرقی با صابون‌های عادی ندارد، بلکه محققان پی برده‌اند که مقاومت باکتری‌ها را هم در مقابل آنتی‌بیوتیک افزایش می‌دهد و تنظیمات هورمون را در جانوران به هم بریزد.

تعداد محصولاتی که در آنها از تری‌کلوسان استفاده شده آنقدر زیاد است که طبق گفته محققان این ماده حتی به برکه‌ها و رودها هم راه یافته.

هنوز باید تحقیقات زیادی برای بررسی امنیت دوزهای پایین تری‌کلوسان انجام شود، اما پژوهش‌ها تاکنون نشان داده‌اند که هیچ مزیت واقعی ندارند.