ما روبیک های مختلفی داریم. که به دو دسته ی روبیکهای زوج و روبیکهای فرد تقسیم بندی میشن. (روبیکهای زوج مثل 2*2*2 و 4*4*4و روبیکهای فرد مثل 3*3*3 و 5*5*5 ) که ما هم میخوایم اینجا روبیک 3*3*3 معروف رو که یه روبیک فرد هست آموزش بدیم...

 

روش های حل زیادی برای این روبیک وجود داره که ما میخوایم آسونترین روش یا روش مبتدی رو آموزش بدیم که فقط با حفظ فرمول میتونید روبیک رو حل کنید. در حالی که روشهای دیگه خیلی سخت تره و تعداد فرمولهایی که باید توی اون روشها حفظ کنید خیلی زیاده و اون روش ها بیشتر برای افراد حرفه ای و رکورد زنی و شرکت در مسابقات کاربرد داره. ضمن این که لازمه ی یادگیری تمام این روشها بلد بودن الفبای روبیک و روش مبتدیه که ما میخوایم اینجا آموزش بدیم...

 

روبیکهای فرد و از جمله روبیک 3*3*3 رو از روی مرکزشون میشه فهمید که چه رنگی رو باید اونجا درست کنیم.
مثلا توی تصویر زیر چون نقطه ی مرکز زرده, پس باید تمام نقاط اون صفحه رو در آخر به رنگ زرد دربیاریم.

الفبای روبیک
همونطور که در شکل زیر میبینید به حرکت وجه راست به سمت بالا R و برعکس اون یعنی حرکت وجه راست به سمت پایین Ri گفته میشه.


 

یعنی از این به بعد اگه من یه جای آموزش گفتم Ri یعنی حرکت وجه راست به سمت پایین. و ما در آموزش تمام حرکتها رو با حروف نمایش میدیم. و باید اول خوب الفبای روبیک رو یاد بگیرید.

 


و به حرکت وجه چپ به سمت پایین L و به برعکسش یعنی حرکت وجه چپ به سمت بالا Li گفته میشه.


حرکت وجه بالا به سمت چپ U و برعکسش Ui هست.


حرکت وجه پایین به سمت راست D و برعکسش Di هست



حرکت وجه جلو در جهت عقربه های ساعت F و برعکسش Fi هست. 



حل روبیک:

خب حالا که الفبای روبیک رو یاد گرفتیم میریم سراغ حل روبیک.

 

توی این روش فرقی نداره که از کدوم رنگ شروع کنی. ابتدا یه رنگ رو به دلخواه برای شروع انتخاب میکنیم. که در اینجا ما از زرد شروع کردیم. اول باید مطابق شکل یه بعلاوه ( صلیب ) رو طوری درست کنیم که رنگهای اون با رنگ های مرکزهای کنارش یکی بشه. (توی شکل زیر مشخصه که ما طوری صلیب زرد رو درست کردیم که رنگهای آبی و نارنجی هم با رنگهای مرکزشون یکی شده اند. و این اتفاق باید در چهار طرف صلیب بیفته)

 

این قسمت هیچ فرمولی نداره. و زیاد هم سخت نیست. فقط باید یه کم تمرین کنیم تا با تمام حرکتهای روبیک آشنا بشیم و بتونیم این قسمت رو به راحتی درست کنیم. ( توی هر حرکت هر قطعه رو میشه 6 جور حرکت داد. که با ترکیب حرکات مورد نیازمون باید قطعات این بخشو تک تک درست کنیم تا صلیب درست بشه.

 

فقط اگه موقعه ی درست کردن یه قطعه , یه قطعه دیگه که قبلا درستش کردیم سر راهمون بود و به جز اون راه هیچ راه دیگه ای هم نبود برای درست کردنش .... میشه موقتا اون قطعه ی مزاحم رو به راست یا چپ ببریم تا سر راهمون نباشه و بعد از این که قطعه ی مورد نظرمون درست شد اونو هم برگردونیم سر جاش )

 

این قسمت یه کم تمرین میخواد. تا با حرکات روبیک آشنا بشیم ولی بعدش راحت میشه.

 



بعدش باید گوشه ها رو درست کنیم تا اینطوری لایه ی اول کاملا درست بشه.

 

برای این کار یک گوشه رو از همون لایه ی اولی که صلیب درست کردیم انتخاب میکنیم. و از روی مرکزهای اطراف, قطعه ای رو که باید اونجا قرار بگیره مشخص میکنیم. (برای مثال در تصویر بالا اگه بخوایم گوشه ای رو که روبروی ما قرار داره, درست کنیم. از روی مرکزهای مجاور, مشخصه که باید دنبال قطغه ی آبی-نارنجی-زرد بگردیم.)

 

بعد از مشخص شدن قطعه ی مورد نظر باید اون رو پیدا کنیم و به زیر اونجایی که باید باشه انتقال بدیم. و روبیک رو طوری دستمون بگیریم که اون قطعه توی توی وجه سمت راست قرار داشته باشه. (بعضی وقتا پیش میاد که قطعه سر جای خودشه ولی جا به جا که در این مورد لازم نیست دیگه قطعه رو پایین بیاریم و فقط باید در وجه سمت راست باشه.)

 

مثل شکل زیر که قطعه ی آبی-نارنجی-زرد در وجه راست و پایین قرار گرفته. (البته رنگ زرد معلوم نیست)

 

سپس فرمول: Ri Di R D رو اینقدر بزنید تا اون گوشه درست بشه. و اینطوری لایه ی اول رو کامل کنید.

 



بعد از درست کردن لایه ی اول, روبیک رو برعکس میکنیم تا لایه ای رو که در بالا درست کردیم به پایین منتقل بشه (مطابق شکل زیر)


از اونجایی که تمام مرگز های لایه ی دوم درست هستند, ما با درست کردن قطعات بین مرکز ها میتونیم لایه ی دوم رو هم کامل کنیم 

ابتدا باید یکی از قطعات بین دو مرکز رو پیدا کنیم. اگر این قطعه در لایه ی دوم قرار داشت فعلا اون رو رها میکنیم و به سراغ قطعه ی دیگری میرویم. و پس از انتخاب قطعه ی مناسب با چند بار حرکت دادن U کاری میکنیم که یکی از رنگ های این قطعه با رنگ یکی از مرکزها یکی شود. و رنگ درست شده را روبروی خود قرار داده و با فرمول گردش به راست یا فرمول گردش به چپ قطعه ی مورد نظر را درست میکنیم.

 

و اگر تمام قطعه ها به صورت جا به جا در لایه ی دوم قرار داشتند و یا پس از درست کردن چند قطعه, یک یا چند قطعه ی دیگر در جای نامناسب در لایه ی دوم قرار گرفتند و ما نتوانستیم به سراغ قطعه ی دیگری برویم, باید با همان فرمول های گردش به راست یا چپ یک قطعه را که ربطی به لایه ی دوم ندارد را به لایه ی دوم بیاوریم تا قطعه ی مورد نظر ما به لایه ی سوم منتقل شود.

 

مثلا در مورد قطعه ی نارنجی-آبی:
در اینجا باید فرمول گردش به راست استفاده شود:

 


و در اینجا باید فرمول گردش به چپ استفاده شود:


گردش به راست: U R U Ri Ui Fi Ui F

گردش به چپ: Ui Li U L U F Ui Fi

به همین ترتیب لایه ی دوم رو هم کامل میکنیم.
بعد نگاه میکنیم ببینیم لایه ی سوم کدوم یکی از حالت های زیر هست: (به گوشه ها توجه نمیکنیم)

 

1-نقطه

 


2- L برعکس



3- خط



4-بعلاوه (صلیب)



که ما باید نقطه رو به
 L و L رو به خط و خط رو به صلیب تبدیل کنیم. به وسیله ی فرمول : F R U Ri Ui Fi

 

اگه نقطه بود که این فرمول رو میزنیم تا به L تبدیل بشه. بعد 2 خطی که L رو تشکیل میدهند رو یکیشون رو به وطرف چپ و یکیشون رو به طرف پشت میگیریم و دوباره همین فرمول رو مزنیم. تا خط تشکیل بشه. و با قرار دادن یه طرف خط به سمت چپ و یه طرف اون به سمت راست و زدن همین فرمول خط رو به صلیب تبدیل میکنیم.

 

مرحله ی بعد درست کردن رنگهای مرکز صلیبهاست. که یا خود به خود درست هستند یا یکی از 2 حالت زیر هست:

 

با چند بار حرکت دادن U حتما یکی از این دو حالت یه جایی پیش میاد که یا 2 تا از رنگهای روبروی هم با مرکزهاشون درست میشن و یا 2 تا رنگ بغل با رنگ مرکز هاشون درست میشن.

 

که اگه حالت اول پیش بیاد با قرار دادن یکی از رنگهای درست شده روبرو و دیگری پشت و زدن فرمول: R U Ri U R U U Ri

 

اون رو به حالت دوم تبدیل میکنیم و سپس با قرار دادن یکی از رنگهای درست شده راست و دیگری پشت دوباره همون فرمول رو میزنیم. سپس با زدن یک U  دیگر تمام مرکزها سر جایشان قرار میگیرند.

 

حال باید ببینیم که کدام گوشه سر جای خودش قرار گرفته است. هرچند جابه جا. (مثلا در عکس زیر قطعه ی سفید-قرمز-سبز سر جای خود قرار گرفته است. ولی جا به جا)

 



یا هیچکدام در جای درست خود قرار نگرفته اند که با زدن فرمول: U R Ui Li U Ri Ui L

 

حتما یک قطعه سر جایش قرار میگیرد. سپس قطعه ی درست را در حالت راست و جلو (یکی از صفحه هایش به طرف راست ما و یکی از صفحه هایش نیز به طرف جلو ما باشد) قرار میدهیم و همان فرمول را آنقدر میزنیم تا تمام گوشه ها سر جایشان بیفتد. (هر چند جابه جا)

 

در این مرحله حالتهای مختلفی ممکن است به وجود بیاید:
یا مکعب کامل میشود. یا هر چهار نقطه جابه جا هستند. یا 3 نقطه جابه جا هستند و یا 2 نقطه جابه جاست.

 

اگر چهار نقطه جابه جا بودند به دلخواه یک نقطه را انتخاب کرده و شروع میکنیم. در غیر این صورت نقطه ی انتخابی ما باید طوری باشد که اولین نقطه سمت راست آن نقطه ای باشد که درست قرار گرفته. ( به بیان دیگه یعنی اگه از اونجا به طرف راست حرکت کنیم یه گوشه ی درست قرار گرفته باشه ) سپس با همان فرمول: Ri Di R D اولین نقطه ی اشتباه را درست میکنیم. ( باید اونقدر این فرمولو تکرار کنیم تا اون قطعه درست بشه و به  به هم ریختگی بقیه ی نقاط توجهی نمیکنیم. سپس بدون این که جهت روبیک توی دستمون رو تغییر بدیم با Ui زدن نقطه ی اشتباه بعدی را به همین جایی که نقطه ی اول را درست کرده ایم می آوریم. و همان کار را تکرار میکنیم. و به همین شکل ادامه میدهیم و وقتی همه ی گوشه ها را به صورت گفته شده درست کردیم. روبیک کاملا درست میشود.

تبریک می گویم.  شما توانستید روبیک را کامل کنید. فقط تمرین و تکرار میتواند شما را در حل کردن روبیک مسلط کند.