دانشمندان مدت‌هاست که می‌گوید دستگاه ایمنی بدن بیشتر از آن چیزی که قبلا تصور می‌شد، به عصب ارتباط دارد. حالا تحقیقاتی منتشر شده این نظریه‌ها را تایید می‌کند. مثلا مطالعات اخیرا نشان داده‌اند که بین سیستم ایمنی و خون موجود در مغز یک ارتباط فیزیکی وجود دارد و حالا به نظر می‌رسد ارتباط روانی قوی‌تری هم با سیستم ایمنی وجود دارد.

محققان دانشگاه ویرجینیا و دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ماساچوست می‌گویند در بعضی از موجودات مثل موش، دستگاه ایمنی مستقیما بر رفتار اجتماعی تاثیر می‌گذارد. این موضوع می‌تواند معانی عمیقی برای اختلال اوتیسم و اسکیزوفرنی در انسان‌ها در بر داشته باشد...

محققان در مقاله‌ای که در ژورنال «نیچر» (Nature) منتشر کرده‌اند، عمدتا به تفسیر مولکول ایمنی خاصی به نام «اینترفرون گاما» پرداختند. این مولکول در جانوران مختلفی هنگامی که می‌خواهند رفتار اجتماعی داشته باشند فعال می‌شود. وقتی این مولکول به طور ژنتیکی در موش‌ها مسدود می‌شود، مغز آنها بیش‌فعال شده و به طور خاص جلوی فعالیت آن قسمت‌هایی از مغز که تعاملات اجتماعی را مدیریت می‌کنند، گرفته می‌شود. دانشمندان پی بردند موجوداتی که به این مولکول دسترسی نداشتند، در مقایسه با دیگر موش‌ها کمتر وارد تعاملات اجتماعی می‌شدند. این در حالی است که موش‌های موجوداتی فوق‌العاده اجتماعی هستند

بازگرداندن مولکول به دستگاه ایمنی بیش‌فعالی مغز را آرام کرد و رفتار اجتماعی موش به حالت عادی برگشت.

محققان یک دلیل تکاملی احتمالی را برای این پدیده توضیح دادند: رابطه‌ی بین انسان‌ها و عوامل بیماری‌زا و فواید رفتار اجتماعی برای بقای گونه‌ها. وقتی ما با دیگران تعامل می‌کنیم، دستگاه ایمنی‌مان واکنش نشان می‌دهد تا از خودمان در مقابل هر بیماری که ممکن است شیوع یابد، محافظت کنیم.

البته این نظریه فقط در موش‌ها آزمایش شده، بنابراین هنوز نمی‌دانیم که آیا چنین رابطه‌ای در انسان‌ها هم وجود دارد یا خیر. اما این محققان معتقدند که شاید یافته‌های آنها معانی نهفته‌ای برای افرادی که از اختلالات اجتماعی رنج می‌برند، داشته باشد.