کنار آمدن با استرس امتحان

دکتر اشکان روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از علل ناتوانی دانش‌آموزان در کسب موفقیت امتحانی، اضطراب یا به عبارتی دلشوره و دلهره شدید از امتحانات است که به صورت مشغله ذهنی در مورد ناتوانی در جواب ده به سؤالات امتحانی با وجود مطالعه کافی ایجاد می‌شود. در واقع اضطراب در امتحان به نوعی با آسیب به سیستم عصبی همراه بوده که نتیجه آن عدم یادآوری مطالب خوانده شده است...

وی ادامه داد: گاهی اضطراب امتحان می‌تواند با شکایت‌های جسمی مانند دل درد یا حالت تهوع همراه باشد و دانش‌آموز مدام تصوراتی مبنی بر عدم موفقیت در امتحان داشته باشد.

این روانشناس اظهار داشت: ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان و عدم آموزش برنامه‌ریزی صحیح جهت مطالعه می‌تواند دانش‌آموز را مضطرب کند، بهتر است در صورتی که دانش‌آموز دچار اضطراب مشکل آفرین است برنامه تغذیه او بررسی شود چرا که تغذیه نامناسب به ویژه عدم صرف صبحانه می‌تواند موجب افت قندخون، کم خونی و در نهایت عدم یادگیری و یادآوری مطالب شود.

دکتر اشکان در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان که اضطراب بیش از حد دارد باید روز قبل از امتحان در محل اجرای امتحان حاضر شود و در صورت امکان بر روی صندلی امتحان به مرور مطالب درسی بپردازد، همچنین پیشنهاد می‌شود معلمان برای از بین بردن ترس دانش‌آموزان، امتحانات کلاسی بدون نمره برگزار کنند. همچنین دانش‌آموزان باید سبک یادگیری و نحوه مطالعه خود را طی سال تحصیلی کشف کنند و از تغییر سبک خود در شب امتحان اجتناب نمایند.